Illustrations for ColliderMag / Ilustraciones para ColliderMag I (English and Spanish)

01.03.2014

ColliderMag, the sci-fi online web magazine has chosen one of my illustrations for one of their short stories!

Andrés Alba, founder of ColliderMag, contacted me for some illustrations. This is my first ever professional illustration work I get comissioned for, so I am over the moon! (Note: it is currently 2017. This blog is a recolection of all my memories and as I am so organized with my work, I saved all dates). Sadly, ColliderMag would disappear in 2016.

I just had to create an illustration that would sum the core of the story, otherwise we would be repeating the content instead of complementing it. 

Nevertheless, let's go back to pretending it's 2014. The first short story I had to illustrate was about a robot artist. The visuals were clear (when the story works, the descriptions depict the writer's imagination clearly and you sense the writer was deeply immersed in that scene, imagination works in our favour, we don't have to overthink), but as it was my first ever comissioned task I was really nervous and had some trouble knowing where to start. I had a solid painting and drawing background and it will be later in the years when I would learn that it takes more than that to create a competitive illustration. Illustration is also a form of communication, visual narrative. It was also expected that digital illustration would be the most suitable technique for a sci-fi story (which I do agree) but I had no idea how to use a computer for that. I had never used a graphic tablet, my notions of Photoshop and Illustrator where basic and I was spending a year aborad in Estonia, so my resourcess where limited as I lived on an Erasmus programme budget. It had to be done in the traditional way.

So I started with pencils and pastels:

This paper measured 150cm x 70cm approx. and it was stuck to my bedroom wall

I sent Andrés a progress photo and he told me I was being too ambitious, I just had to create an illustration that would sum the core of the story, otherwise we would be repeating the content instead of complementing it. He liked the artist robot I had designed, so I decided to take it from there. The robot was the main character, without him there would be no story. I chose to focus the atention on his face. He stroke me as a lonely guy, laconic. He was part human part machine to me.

My new version was very much appreciated but it didn't look modern enough. It was too dark. Luckily, my Photoshop skills were enough to add that sci-fi touch to it. The idea behind it was that you could see the real tender humanity under the screen, screws and holograms.

Before and after Photoshop retouch.


La revista online de ciencia ficción ColliderMag me ha encargado una ilustración para uno de sus relatos cortos.

Andrés Alba, fundador de ColliderMag, me contactó para encargarme algunas ilustraciones. ¡Éste es mi primer trabajo profesional remunerado de ilustración, así que estoy muy contenta! (Nota: estamos actualmente en 2017. Este blog es una recolección de mis memorias y dado que soy muy ordenada con mi trabajo -desde luego no con mi habitación- he guardado todas las fechas). Tristemente, ColliderMag desaparecerá en 2016.

Debía crear una ilustración que englobara la esencia de la historia, de otro modo sólo estaría repitiendo el contenido en lugar de complementarlo.

Pese a ello, vamos a pretender que seguimos en 2014. El primer relato corto que tuve que ilustrar iba sobre un artista robot. Los elementos visuales estaban claros (cuando la historia funciona, las descripciones reproducen con exactitud la imaginación del escritor y percibes que éste estaba inmerso en la escena, la mente siempre juega en nuestro favor deslizándonos fácilmente las imágenes), pero dado que era mi primer encargo remunerado estaba muy nerviosa y me costó saber por dónde empezar. Tenía una sólida base de pintura y dibujo pero sería más adelante cuando descubriría que hacía falta más que eso para crear una ilustración competitiva. La ilustración es también una forma de comunicación, es narrativa visual. Cierto era también que todos estábamos de acuerdo en que la mejor técnica para ilustrar un relato de ciencia ficción era mediante la ilustración digital, pero no tenía ni idea de cómo usar un ordenador para semejante propósito. Jamás había usado una tableta gráfica, mis nociones de Photoshop e Illustrator eran básicas y estaba pasando mi año de Erasmus en Estonia, por lo que vivía con un presupuesto ajustado. Tendía que realizarlo mediante técnicas tradicionales.

Empecé con lápices y pasteles:

Este papel medía 150cm x 70cm aproximadamente. Para apoyarme lo pegué a la pared de mi cuarto.

Envié a Andrés una foto del proceso y me respondió que estaba siendo demasiado ambiciosa. Debía crear una ilustración que englobara la esencia de la historia, de otro modo sólo estaría repitiendo el contenido en lugar de complementarlo. Le gustaba el artista robot que había diseñado, así que decidí retomarlo desde ahí. El robot era el personaje principal, sin él no habría historia. Elegí focalizar la atención en su cara. Leyendo el relato se me había antojado como un personaje solitario, lacónico. Le atribuía una parte humana a la máquina.

Mi nueva aproximación fue bien recibida, pero no era lo suficientemente moderna. Era demasiado oscura. Por suerte mis habilidades en Photoshop bastaron para añadir el toque de ciencia ficción. La idea de fondo era que tras las pantallas, tornillos y hologramas, la verdadera humanidad del personaje podía ser apreciada.

Antes y después del retocarlo con Photoshop