en-My picture book. Getting started / Mi álbum ilustrado. Primer paso (English and Spanish)

10/01/2017

In order to create a coherent picture book and have all the pages under control (or at least try) I had to know all ¡Corre, Tomás!' stages of the story and for that building a dinamic storyboard was essential.

A storyboard is a rough overview of all the spread pages sketched over. It gives information not only on the lay out of the book, but the composition of all pages, the colour masses and the co-relation among them. The storyboard itself is quite the process as you have to go over it over and over again and many changes occur from a first stage storyboard to the final one.

As you can see, the first stage is really, really loose and it is clear I had not pinned down my main character yet, as you can read "Rolf" on the upper left hand corner. This is the right stage to design ideas and composition lines. Note to self: consider from the very beggining a space for the text. 

My second take on the storyboard already contemplates the cover, back cover and end papers. I am still working on the concrete ideas but I have managed to establish the main composition lines which help me create narrative sequences and start defining how would I want my speards to look like.

The next step was to dive in with the details and sketch every page approaching the final composition. It was very useful for me to mark the darker masses so I could find a rhythm to connect the spreads. As it was going to be a digital illustration process, I designed the next storyboard digitally, to start to get the feeling of it all.

I'm posting just the first sequence of spreads so the details can be appreciated.

I was very satisfied with my last storyboard and ready to start the real deal. Some things did still change at the end of the whole process but that is for another entry. For now, I was ready to start illustrating. 


Para producir un álbum ilustrado coherente y tener controladas todas las páginas (o al menos intentarlo) tenía que haber resuelto todas las partes de 

¡Corre, Tomás! y para ello era esencial crear un storyboard dinámico.

Un storyboard es un esquema visual de todas las dobles páginas abocetadas con las que va a contar el futuro libro. Proporciona información del diseño de todo el libro en su conjunto, la composición de las páginas, sus masas de color y y cómo se correlacionan las unas con las otras. El storyboard es un proceso bastante largo, ya que hay que repasarlo una y mil veces y repetir y repetir.

Como podéis observar, el primer acercamiento es muy, muy esquematico y todavía estaba jugando con mi personaje principal; pone "Rolf" en la esquina superior izquierda. Éste es el momento idóneo para probar cómo funcionarían las ideas y las líneas compositivas. Nota mental: considerar desde el primer momento dónde va a ir el texto.  

Mi segundo asalto al storyboard ya contempla la portada, contraportada, guardas y portadilla. Sigo trabajando en concretar ideas pero ya he conseguido establecer las líneas compositivas principales, lo que me ha ayudado a crear secuencias narrativas y a empezar a definir cómo quiero que sean mis pliegos.

El siguiente paso es zambullirse en los detalles y dibujar cada página muy cercana a la versión final. Me fue muy útil marcar las masas oscuras para así encontrar un ritmo que conectara los pliegos. Como iba a ser un proceso de ilustración digital, este storyboard lo hice digital, para empezar a calentar motores.

Pongo sólo la primera secuencia para que se aprecien bien los detalles.

Quedando satisfecha con mi último storyboard, consideré que ya estaba preparada para dar el salto. Algunas cosas sí cambiaron a lo largo de todo el proceso pero eso es material para otra entrada. Por ahora, estaba lista para empezar a ilustrar.